Astrid Lindgren och Georg Riedel

Sitter och tittar på Efter Tio på tv4 med Malou Von Sivers. (riktigt bra tv när man är mammaledig)
Hennes gäst idag är Georg Riedel. För er som inte vet vem han är så är han kompositören bakom Astrid Lindgrens barnvisor.

                     

Jag tror att nästan alla har något sorts förhållande till Astrid Lindgren. Jag tror att alla någon gång har sett något av hennes alla filmer eller någon gång lyssnat till en bok, eller läst en för sina barn.

När jag växte upp va det mycket Astrid, vi hade alla filmerna och en del böcker.
Jag och min lillebror ♥O kunde aldrig titta oss mätta.

När jag va liten var jag med i kören där vi bodde. Varje år åkte vi på körläger (ett läger i Skinnskatteberg. Dit kom körer från hela Sverige, gammal som ung och sjöng tillsammans)
En av dagarna på ett sådant läger så sjöng vi tillsammans med Georg Riedel. Jag förstod nog inte riktigt då vad det betydde (jag va nog 10 år) men  idag tittar jag tillbaka på det och känner mig ganska stolt.
Georg Riedel är en fantastisk kompositör. Han ha rinte bara gjort musik till Astrid utan även till Arne Domnérus, Lars Gullin mfl. Han har också skrivit en massa konstmusik bland annat en opera efter August Strindbergs Hemsöborna.
Att inte förglömma har han också skrivit musiken till Alfons Åberg :-)

Så det är med ett leende på läpparna som jag lyssnar till Georg Riedel och minns min barndom som den bästa, med en massa glädje och musik!

Min mamma är jätte musikalisk av sig och det är nog där jag fått min sångröst och min musikalitet ifrån, medans min pappa var en sådan man som sjöng hellre än bra :-)

Tack mamma och pappa för allt ni gav oss!

Så, tänk tillbaka på något kul om er dag inte är den bästa, le mot en person ni möter på stan eller bara le för att ni är nöjda med livet!

Kram L


Kommentarer
Postat av: erics mamma

Vad fint. Jag är en sådan som sjunger hellre än bra. Fast till och med min lille son verkar rygga tillbaka när jag sätter igång så jag ser inte någon sångkarriär i sikte ;). Stor kram på dig

2009-01-28 @ 22:28:25
URL: http://www.lill-buddha.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0